Top 10 kantoor ergernissen

Meer kantoorirritaties sinds pandemie

Met veel mensen in kleine vergaderruimtes zitten, geen eigen bureau meer hebben en minder gemakkelijke kleding kunnen dragen: na twee jaar thuiswerken kan de terugkeer naar kantoor flink wennen zijn. Onderzoek van Essity onder 1500 kantoormedewerkers laat zien dat de hoeveelheid irritaties op kantoor is toegenomen sinds de pandemie.

Mensen die te dichtbij komen, hun mond niet bedekken bij het hoesten of niezen, hun handen niet lijken te wassen na een toiletbezoek of zonder overleg ramen openen zijn een bron van ergernis voor hun collega’s. Vier op de tien medewerkers (41%) geven toe meer geïrriteerd te zijn door hun omgeving nu ze weer vaker op kantoor zijn. Bovendien zijn zij minder tolerant ten opzichte van collega’s, de baas en klanten dan vóór de pandemie.

Zorgen over terugkeer naar kantoor

Naast hygiënische aspecten, storen medewerkers zich ook aan rommel op kantoor en het gebrek aan milieubewustzijn onder hun collega’s. Zo zijn er frustraties over collega’s die vuile vaat en lunchrestjes laten rondslingeren en papieren handdoekjes die op de grond liggen. Maar ook slechte afvalrecycling en papierverspilling (bijvoorbeeld in de vorm van printjes die niet van de printer worden afgehaald) prijken in de top 50-lijst van de grootste kantoorirritaties. Ruim twee derde van de kantoormedewerkers zegt dat hun hele werkdag kan worden verpest door een paar kleine irritaties en bijna de helft zegt zich echt zorgen te maken over de terugkeer naar kantoor. Gemiddeld wordt er elke dag een kwartier gemopperd.

Een woordvoerder van hygiëne- en gezondheidsbedrijf Essity, dat het onderzoek uitvoerde, licht toe: “Er zijn natuurlijk altijd al klachten geweest in de kantooromgeving, maar de pandemie en de verhoogde focus op onze eigen hygiëne en gezondheid heeft het soort gedrag dat we frustrerend vinden veranderd nu we weer vaker naar kantoor gaan. Slechte handhygiëne, hoestend of verkouden naar het werk gaan en niet eens proberen milieubewust te zijn, staan allemaal hoog in de huidige lijst met ergernissen. Voor werkgevers is dit hét moment om maatregelen te nemen om de kans te verkleinen dat deze negatieve gevoelens met betrekking tot kantoor de boventoon gaan voeren voor medewerkers na zo lang thuis te hebben gewerkt.”

Eigen bestek en servies mee

De hygiënestandaard in de werkomgeving is na de terugkeer op kantoor een punt van zorg voor bijna de helft van de ondervraagden. Als gevolg daarvan nemen mensen nu bijvoorbeeld eigen bestek mee naar het werk (28%), maken zij hun eigen werkplek dagelijks schoon (38%) en nemen zij zelf desinfectiemiddel mee naar kantoor (41%). Een kwart (24%) probeert het gebruik van het openbaar vervoer te vermijden sinds de terugkeer naar kantoor, zij gaan liever fietsen of met de auto. En ruim een derde doet niet mee met een gezamenlijk koffiemomentje (36%) en neemt een eigen mok mee voor koffie of thee (33%).

Top 10 kantoor ergernissen

1. Mensen die luid praten 2. Mensen die hun mond niet bedekken bij het hoesten of niezen
3. Mensen die naar kantoor komen terwijl ze ziek zijn
4. Trage computers
5. IT-problemen
6. Vieze toiletten
7. Mensen die vuile vaat in de gootsteen achterlaten
8. Mensen die hun handen niet wassen na toiletbezoek
9. Vieze wc-brillen/prullenbakken
10. Crashende computers

Rol van de werkgever

Werkgevers hebben een belangrijke rol om het personeel tevreden te houden. Ruim een derde van de kantoormedewerkers (36%) zou graag een dagelijkse schoonmaakronde van bureaus en gemeenschappelijke ruimtes willen en voldoende beschikking over desinfecterende middelen willen in het hele gebouw (31%). Een vijfde van de werknemers heeft al met het management gesproken over de beschikbaarheid van recyclebare artikelen zoals papieren handdoeken en sanitaire producten. Daarnaast heeft 18 procent gevraagd naar geschikte recyclingbakken en wil 24 procent dat het klimaat van het gebouw wordt aangepakt. Verder zijn de ruimte tussen bureaus, het afschaffen van plastic wegwerpbekers en het uitzetten van elektrische apparaten allemaal dingen die werknemers hebben aangekaart bij hun werkgever.

De woordvoerder van Essity vervolgt: “Er zijn een heleboel tamelijk bescheiden maatregelen die werkgevers kunnen nemen om van de werkplek een betere ruimte voor medewerkers te maken. Of het nu gaat om het verbeteren van recyclingmogelijkheden, het hygiënischer maken van het kantoor of het inspelen op wensen van werknemers om zich lekkerder te voelen, met kleine stappen kom je een heel eind.”

Bron: https://www.managementimpact.nl/artikel/meer-kantoorirritaties-sinds-pandemie/

Scroll naar boven