‘Quiet’ of ‘soft quitting’ lijkt de trend te zijn onder jonge werknemers. Hoe herken je dit fenomeen en wat betekent dit?
Hoewel ‘quitting’, ontslag nemen betekent, heeft ‘quiet’ of ‘soft quitting’ hier niks mee te maken. Het betekent alleen dat werknemers niet meer doen dan minimaal nodig is voor hun functie.
De ‘quiet quitters’ doen bijvoorbeeld niet aan overwerken. Staan om stipt 9.00 uur aan hun bureau en trekken om 17.00 uur hun jas aan. Of ze stoppen niet meer enthousiasme of inspanningen in hun taken dan absoluut noodzakelijk is.
Veel mensen die aan ‘quiet’ of ‘soft quitting’ doen, willen zoveel mogelijk hun privé-werkbalans beschermen. Onder deze groep zitten voornamelijk jonge millennials en de Gen Z-ers (de definitie werd bedacht door een Tik Tok-gebruiker). Die zien dat hard werken de afgelopen twee decennia (en door meerdere financiële crises) niet altijd leidt tot een gelukkiger en voller leven.
Deze generaties zijn werken, zeker na de coronapandemie, gaan beschouwen als iets puur noodzakelijks om een leuk en vol leven te leiden.
Hoe herken je ‘quiet quitting’?
De signalen van ‘quiet quitting’ worden regelmatig besproken als iets puur negatiefs. Dan worden zaken benoemd als verminderde productiviteit of betrokkenheid, het terugtrekken uit de omgang met een team en een cynische of apathische houding op de werkvloer.
Maar vaak worden deze signalen benoemd vanuit het perspectief van collega’s die een andere werkhouding hebben. En vaak ook van een andere generatie zijn, met hun geheel eigen kijk op de rol van werk in hun leven.
Wat kan je er tegen doen?
Als collega-ondersteuner of leidinggevende is het zaak om vooral het gesprek aan te gaan met de ‘quiet quittende’ werknemer. Deze kan zich ondergewaardeerd voelen omdat er in de praktijk meer van hen verwacht wordt dan hun contractueel vastgelegde takenpakket. Of dat deze persoon simpelweg probeert om een gezondere werk-privebalans probeert te vinden.
Maar de quiet quitter’ heeft ook een verantwoordelijkheid tegenover de leidinggevende, collega-ondersteuner of het projectteam. Het stille karakter van hun gedrag wekt namelijk irritaties op, die gemakkelijk vermeden kunnen worden met goede communicatie.
“Als je ’s avonds nog een presentatie moet houden op bijvoorbeeld een banenmarkt”, legt evolutionair psycholoog Mark van Vugt uit in Psychologie Magazine, “mag je best tegen je werkgever zeggen dat je de volgende dag iets later op werk komt. Of als je vindt dat je teveel taken op je neemt kun je dat, op een redelijke manier, aangeven bij je werkgever. Wees niet bang om ruimte te creëren in je baan, zodat het voor jou ook werkbaar blijft.”
Bron: https://www.managementsupport.nl/21278/quiet-quitting-werk-voorkomen-herkennen